Majlis Khidmat Bakti Bilangan 1 Tahun 2012

March 7, 2012 5:28 pm 0 comments

Share this Article

Author:

Bismillahir rahmanir rahim

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh, Salam Sejahtera dan Salam 1Malaysia.

YBhg. Tan Sri Dr. Mohd Ismail bin Merican, yang mewakili pegawai-pegawai pesara, dan YBhg. Puan Sri Aminahbi

YBhg. Tan Sri Abu Bakar bin Hj. Abdullah, Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam

Y. Bhg. Tan Sri Dr. Wan Abdul Aziz bin Wan Abdullah, Ketua Setiausaha Perbendaharaan dan YBhg. Puan Sri Hayati,

YBhg. Tan Sri-Tan Sri dan Puan Sri-Puan Sri, Dato’ Sri-Dato’ Sri dan Datin Sri-Datin Sri, Dato’-Dato’ dan Datin-Datin,

Tuan-tuan dan Puan-puan yang dihormati sekalian.

Terlebih dahulu setinggi-tinggi kesyukuran kita panjatkan ke hadrat Allah SWT atas limpah rahmat dan izin Nya kita dapat bersama-sama pada malam ini meraikan rakan-rakan di kalangan pegawai-pegawai kanan perkhidmatan awam yang bersara atau tamat lantikan kontrak, dan juga meraikan pegawai-pegawai kanan yang baru dilantik mengisi jawatan-jawatan utama dalam kerajaan.

2. Saya mengucapkan terima kasih kepada pegawai-pegawai persara dan pegawai-pegawai yang baru dilantik kerana sudi hadir pada malam ini walaupun dalam keadaan hujan lebat.  Saya juga mengucapkan setinggi-tinggi terima kasih kepada Kumpulan Bertali dari Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL String) yang telah menghiburkan kita dengan persembahan yang menarik pada malam ini.

3. Kepada saudara-saudari yang bersara, pihak kerajaan amat menghargai sumbangan dan jasa yang telah dicurahkan sepanjang tempoh perkhidmatan bagi menjamin kesinambungan perkhidmatan awam yang berkesan sehingga kini.  Bagi yang dilantik ke jawatan tinggi kerajaan, sekalung tahniah dan syabas diucapkan atas pelantikan di agensi masing-masing.  Semoga pelantikan ini dapat meningkatkan lagi komitmen dan sumbangan dalam melaksanakan tugas yang diamanahkan dengan jayanya, dengan penuh integriti.

Saudara-saudara sekalian,

4. Kerjaya dalam perkhidmatan awam adalah suatu yang mulia – “it is a calling” – kerana kita memberi perkhidmatan kepada awam.   Kita semua perlu sedar bahawa kita adalah “civil servant” dalam erti kata sebenar.  Rakyat adalah pelanggan kita.  Tugas utama kita tidak lain tidak bukan untuk memelihara kepentingan negara dan berusaha menambahkan kesejahteraan rakyat.  Justeru itu, budaya “mesra pelanggan” dengan mementingkan kehendak dan kemudahan pelanggan yang terdiri dari pelbagai stakeholders, masyarakat umum, sektor swasta, pelancong, pelabur asing, hatta sesama kita penjawat awam sekalipun, hendaklah menjadi fokus utama setiap kita penjawat awam.  Kita harus memahami selok belok keperluan pelanggan kita dan sentiasa mengalu-alukan maklum balas mereka.  Maklum balas serta aduan pelanggan adalah merupakan input penting untuk kita menambah baik perkhidmatan yang kita disediakan.

5. Kadangkala perubahan yang dimahukan pelanggan begitu kecil, tetapi mendatangkan impak yang besar — sebagai contoh, tidak perlu disediakan salinan kad pengenalan sekiranya pemohon hadir dan menunjukkan kad pengenalan asalnya. Ini pastinya akan dapat mengurangkan penyimpanan kertas yang sama sekali tidak diperlukan.  Dengan berlandaskan kefahaman keperluan pelanggan, sebarang perubahan terhadap sistem, prosedur, syarat dan cara berinteraksi, akan menjadi lebih fokus dan berfaedah kepada rakyat sambil memudahkan kerja-kerja sendiri.

6. Selain bersikap “mesra pelanggan” penjawat awam juga dituntut supaya perihal kewangan negara dibelanjakan dengan bijak, jimat dan cermat – PRUDENT.  Amanah rakyat dan amanah kerajaan kepada perkhidmatan awam ialah supaya wang yang diperolehi daripada pembayar cukai diurus dengan baik.  Pembaziran tidak harus berlaku akibat perancangan dan pelaksanaan yang kurang berfaedah.

7. Rakyat dan kerajaan sentiasa mengharapkan supaya wang yang diamanahkan untuk kita tadbir, diagih dan dibelanjakan bagi tujuan-tujuan yang wajar, dengan mengutamakan fungsi daripada keindahan rupa semata-mata.  Peruntukan yang diamanahkan hendaklah juga diagih secara adil dan saksama dengan tumpuan khusus kepada yang lebih memerlukannya.   Hanya dengan bertindak tanpa mementingkan keperluan peribadi, saya percaya bakti dan sumbangan penjawat awam, akan lebih disanjung.

Hadirin yang dihormati sekalian,

8. Akhir-akhir ini, sering dibincangkan mengenai isu penghargaan dan pengiktirafan dalam organisasi.  Sebagai manusia biasa, kita sering mengharapkan ganjaran.  Sejak dari kecil, kita diberi coklat atau hadiah jika berkelakuan baik oleh ibu bapa.  Di sekolah, guru-guru akan memberi piala atau sijil kepada mereka yang mendapat tempat terbaik dalam kelas. Maka sudah tentulah ketika bekerja kita semua mengharapkan pengiktirafan atas usaha yang dilaksanakan. Pemberian pengiktirafan tidak bermaksud sentiasa melibatkan wang ringgit.  Kadang kala ucapan “Terima Kasih” “Thank You” atau “Well Done” sudah cukup untuk mewujudkan perasaan dihargai dalam hati pekerja.

9. Kajian yang dilaksanakan oleh Bahagian Pengurusan Psikologi, JPA pada tahun 2011 mendapati bahawa budaya pengiktirafan dalam perkhidmatan awam masih perlu dipertingkatkan LAGI. Sebanyak 45% daripada seramai 1,891 orang responden berpandangan bahawa budaya pengiktirafan dalam perkhidmatan awam masih berada pada tahap yang agak rendah.  Di samping itu, seramai 49% responden berpendapat pengiktirafan dalam organisasi mereka tidak dilakukan secara adil dan latihan perlu diberikan untuk kemahiran pengiktirafan.  Justeru, adalah menjadi tanggungjawab kita, ketua-ketua organisasi untuk memastikan budaya pengiktirafan dan penghargaan terus dilaksanakan dengan sebaiknya dengan seadilnya di organisasi masing-masing.

10. Dalam pada itu, budaya pengiktirafan perlu diimbangi dengan budaya memberi hukuman kepada mereka yang tidak mencapai tahap prestasi yang diingini. Tindakan tatatertib perlu dikenakan kepada mereka yang melanggar peraturan dan tidak berintegriti dalam pelaksanaan tugas.  Sebagai pemimpin, kita perlu bijak dan adil dalam mengambil tindakan demi kepentingan negara, dan pastinya tanpa menganiayai mana-mana pihak.

Hadirin yang dihormati sekalian,

11. Sebelum mengakhiri, sekali lagi saya mengucapkan “Selamat Bersara” dan setinggi-tinggi penghargaan kepada rakan-rakan seperjuangan atas jasa dan khidmat bakti dalam memajukan perkhidmatan awam.  Sumbangan dan usaha yang telah diberikan pastinya akan terus dikenang. Semoga saudara-saudari terus dikurniakan oleh Allah SWT akan kesihatan yang baik serta rezeki yang berpanjangan.

12. Kepada saudara-saudari yang menerima surat kenaikan pangkat memegang jawatan-jawatan penting dalam perkhidmatan awam,  harapan saya, agar saudara-saudari dapat melaksanakan tugas dan amanah yang dipertanggungjawabkan dengan penuh komitmen, ikhlas dan berintegriti sejajar dengan tradisi terbaik perkhidmatan awam – that it is a calling.

13. Pada kesempatan ini, saya ingin berkongsi Falsafah Korporat sebuah Kementerian yang sehingga kini masih amat dekat di hati saya, kerana saya berkhidmat di Kementerian tersebut selama 28 tahun.  Saya menjadi “dewasa” di dalam Kementerian tersebut, dan falsafah, etika serta nilai yang diamalkan di dalam kementerian ini sedikit sebanyak saya berdoa kpd Allah SWT dapat menjadi pedoman untuk kita semua:
• Negara Sebelum Diri
• Berkhidmat Dengan Dedikasi
• Kecemerlangan Dalam Usaha
• Pencapaian Secara Berpasukan
• Satu Kementerian Satu Aspirasi

14. Semoga Majlis Khidmat Bakti pada malam ini menjadi kenangan manis buat kita semua yang hadir.

Sekian,
Wabillahittaufik walhidayah,
Wassalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Leave a Reply



one + = 4

Categories

  • Speeches

    UM LEAD SHARING ON PURPOSEFUL AND PRINCIPLED LEADERSHIP COURSE

    Thursday, 30 November 2023 UM LEAD – Centre for Leadership and Professional Development, Universiti Malaya   I must thank Datuk Dr Anis for inviting me to share my “personal journey on providing leadership and in particular in promoting integrity”. 2. I recall meeting Dr Anis then with IIM when he came to tutor the Chairman of IIM at the KSN’s official residence in November 2006 on what I was expected to say and do in relation to that year’s CPI […]

    Read more →
  • Speeches

    MAJLIS SAMBUTAN HARI INTEGRITI NASIONAL TAHUN 2023 PERINGKAT KEMENTERIAN PENDIDIKAN TINGGI (KPT) – WACANA INTEGRITI KEMENTERIAN PENDIDIKAN TINGGI (KPT) SIRI 3 TAHUN 2023

    INTEGRITI – PERLUKAH ANDA DIPERHATI? 16 November 2023 Dewan Za’ba, Kementerian Pendidikan Tinggi, Putrajaya Bismillahirahhmanirrahim, Assalamualaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuh dan Salam Sejahtera, Warga Keluarga Kementerian Pendidikan Tinggi yang saya hormati sekalian. Alhamdulillah, syukur kepada Allah SWT, kerana dengan berkat limpah kurniaNya jua kita diberi kesempatan untuk berkumpul dalam majlis yang pada saya amat bermakna pada pagi ini bersempena Majlis Sambutan Bulan Integriti Peringkat Kementerian Pendidikan Tinggi. 2. Peranan Saudara-saudari sekalian sangat penting. Bukan semasa-mata sebagai pemimpin dan barisan pelapis […]

    Read more →
  • Speeches

    MAJLIS ANUGERAH PERKHIDMATAN CEMERLANG DAN JASAMU DIKENANG SURUHANJAYA INTEGRITI AGENSI PENGUATKUASAAN TAHUN 2022

    7 Jun 2023 Millennium Ballroom 1, Le Méridien, Putrajaya Bismillahirahhmanirrahim, Assalamualaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuh dan Salam Sejahtera, Barisan Pesuruhjaya, Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan (EAIC), Puan Norhayati binti Ahmad, Setiausaha EAIC, Yang diraikan para penerima anugerah, Rakan-rakan media, serta Seluruh warga kerja EAIC yang saya hormati sekalian. Alhamdulillah, bersyukur kita ke hadrat Allah SWT kerana dengan limpah rahmat dan kurniaNya jua kita dapat bersama-sama pada hari ini, dalam Majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang dan Jasamu Dikenang Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan (EAIC) […]

    Read more →
  • Speeches

    EXECUTIVE TALK AT THE NATIONAL RESILIENCE COLLEGE PUTRAJAYA “EMPOWERING GOOD GOVERNANCE IN THE PUBLIC AND PRIVATE ADMINISTRATION – ISSUES AND CHALLENGES.”

    28 March 2023 National Resilience College Precinct 1, Putrajaya Bismillahirrahmanirrahim, Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, A very good morning, And Salam Malaysia Madani, YBhg Major General Datuk Haji Mohd Nizam Haji Jaffar, Commandant of the National Resilience College, YBhg Brigadier General Dato’ Norsham Md Tap, Deputy Commandant of the National Resilience College, YBhg Major General (R) Dato’ Abdul Rahim Mohd Yusuff, Head of Academics, and Gentlemen. It is an honour and a pleasure to be with all of you today, at the […]

    Read more →
  • Speeches

    OPENING REMARKS MESYUARAT KOORDINASI SURUHANJAYA INTEGRITI AGENSI PENGUATKUASAAN BERSAMA DENGAN KETUA-KETUA JABATAN AGENSI PENGUATKUASAAN SELIAAN

    15 Disember 2022 Kenyir Ballroom 2, Tingkat 2, Hotel Doubletree By Hilton Lakeside Putrajaya Bismillahirahhmanirrahim, Assalamualaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuh dan Salam Sejahtera, Yang Dihormati Barisan Pesuruhjaya EAIC, Yang Berbahagia Tan Sri, Dato Sri’, Datuk-Datuk dan Dato’-Dato’, Ketua dan Wakil Ketua Jabatan Agensi-agensi Penguatkuasaan Seliaan, Yang Berusaha Puan Norhayati Ahmad, Setiausaha/Ketua Pegawai Eksekutif EAIC, serta Tuan-Tuan dan Puan-Puan yang saya hormati sekalian. 2. Pertama-tama sekalinya saya bersyukur kita dapat bermesyuarat pada pagi ini. Saya ingin merakamkan jutaan terima kasih kepada […]

    Read more →
  • Speeches

    OPENING REMARKS MESYUARAT KOORDINASI SURUHANJAYA INTEGRITI AGENSI PENGUATKUASAAN BERSAMA DENGAN KETUA-KETUA AGENSI-AGENSI PENGUATKUASAAN SELIAAN

    23 Jun 2022 Selangor Meeting Room Putrajaya Marriot Hotel   Bismillahirahhmanirrahim, Assalamualaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuh dan Salam Sejahtera, Yang Dihormati Barisan Pesuruhjaya EAIC, Yang Berbahagia Dato Sri’-Dato’ Sri dan Datuk-Datuk, Ketua dan Wakil Ketua Agensi-agensi Penguatkuasaan Seliaan, Yang Berusaha Puan Norhayati Ahmad, Setiausaha/Ketua Pegawai Eksekutif EAIC, serta Tuan-Tuan dan Puan-Puan yang saya hormati sekalian. Alhamdulillah, saya bersyukur dapat bersama-sama bertemu di pagi ini. 2. Pertama-tama sekalinya, saya ingin merakamkan jutaan terima kasih kepada Ketua dan Wakil Ketua Agensi-Agensi Penguatkuasaan […]

    Read more →
  • Speeches

    PERSIDANGAN PENGURUS KANAN DAN JURUTERA DAERAH JABATAN PENGAIRAN DAN SALIRAN MALAYSIA 2022

    MEMPERKASAKAN PERKHIDMATAN KEJURUTERAAN DALAM PENGURUSAN RISIKO BENCANA BERKAITAN AIR SESI I TAJUK – PERKHIDMATAN AWAM: MEMPERKASA PERKHIDMATAN BERMUTU TINGGI 14 Jun 2022 Hotel Casuarina, Ipoh, Perak Bismillahirahhmanirrahim, Assalamualaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuh dan Salam Sejahtera, Yang Berusaha Dr. Ching Thoo a/l Kim, Timbalan Ketua Setiausaha (Air dan Pembentungan) Kementerian Alam Sekitar dan Air Yang Berbahagia Dato’ Ir. (Insinyur) Dr. Md. Nasir Md. Noh, Ketua Pengarah Jabatan Pengairan dan Saliran Malaysia Yang Berbahagia Dato’ Ir. (Insinyur) Sabri Abdul Mulok, Timbalan Ketua Pengarah […]

    Read more →
  • Speeches

    MAJLIS ANUGERAH PERKHIDMATAN CEMERLANG DAN JASAMU DIKENANG SURUHANJAYA INTEGRITI AGENSI PENGUATKUASAAN TAHUN 2021

    1 Jun 2022 Dewan Cashmere, The Zenith Hotel, Putrajaya Bismillahirahhmanirrahim, Assalamualaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuh dan Salam Sejahtera, Barisan Pesuruhjaya, Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan (EAIC), Puan Norhayati binti Ahmad, Setiausaha EAIC, Yang diraikan para penerima anugerah, serta Seluruh warga kerja EAIC yang saya hormati sekalian. Terlebih dahulu, marilah kita memanjatkan kesyukuran ke hadrat Allah SWT, kerana dengan limpah rahmat dan keizinanNya jua dapat kita bersama-sama pada pagi ini, dalam Majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang Dan Jasamu Dikenang Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan […]

    Read more →