MAJLIS SAMBUTAN HARI INTEGRITI NASIONAL TAHUN 2023 PERINGKAT KEMENTERIAN PENDIDIKAN TINGGI (KPT) – WACANA INTEGRITI KEMENTERIAN PENDIDIKAN TINGGI (KPT) SIRI 3 TAHUN 2023

November 28, 2023 5:30 pm 0 comments

Share this Article

Author:

INTEGRITI – PERLUKAH ANDA DIPERHATI?

16 November 2023
Dewan Za’ba,
Kementerian Pendidikan Tinggi, Putrajaya

Bismillahirahhmanirrahim,
Assalamualaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuh
dan Salam Sejahtera,

Warga Keluarga Kementerian Pendidikan Tinggi yang saya hormati sekalian.

Alhamdulillah, syukur kepada Allah SWT, kerana dengan berkat limpah kurniaNya jua kita diberi kesempatan untuk berkumpul dalam majlis yang pada saya amat bermakna pada pagi ini bersempena Majlis Sambutan Bulan Integriti Peringkat Kementerian Pendidikan Tinggi.

2. Peranan Saudara-saudari sekalian sangat penting. Bukan semasa-mata sebagai pemimpin dan barisan pelapis dalam Keluarga besar KPT. Tetapi lebih penting sebagai pemegang amanah mendidik generasi pelapis Negara kita.

3. Saya amat berterima kasih kepada KPT kerana sudi menjemput saya untuk bersama-sama dalam majlis ini, berkongsi pengalaman berkhidmat dalam Perkhidmatan Awam. Walaupun saya telah bersara daripada Perkhidmatan Awam lebih 11 tahun yang lalu, iaitu apabila saya menjangkau usia 61 tahun, pada 24 Jun 2012, Perkhidmatan Awam masih amat dekat dan sentiasa di hati saya.

Hadirin sekalian,

4. Diawal perkhidmatan, dalam tahun 1977 saya telah ditempatkan di Kedutaan Besar Malaysia di Tokyo, Jepun. Semasa berkhidmat lebih 3 tahun disana, saya amat kagum dengan disiplin orang Jepun. Sebagai contoh mereka tidak akan melintas jalan selagi lampu trafik di “pedestrian crossing” tidak bertukar ke hijau. Walaupun tiada satu kereta pun yang lalu pada tengah malam buta tersebut; atau tiada polis yang memantau.
 
SATU BUDAYA

5. Saya perhati juga Stesyen-stesyen tren dan subway yang sebegitu sesak dengan orang ramai sentiasa bersih dari sampah sarap. Bersih bukan kerana terdapat ramai pekerja pembersihan atau terdapat banyak bakul sampah. Sebaliknya jarang terjumpa pekerja pembersihan atau bakul sampah. Tidak seperti di Negara kita.

6. Saya budayakan sehingga hari ini, dan saya dan Wan Noorlina mendidik anak cucu kami untuk tidak membuang sampah merata-rata dan sebaliknya memegang sampah sarap untuk dibuang di rumah atau di tempat yang bersesuaian.

7. Itu sebenarnya Integriti. Bukan hanya bila diperhati. Integriti sebenar ialah melakukan yang betul bila TIADA sesiapa yang memerhati. Mengikuti peraturan dan undang-undang. Melakukan yang terbaik terbaik mungkin.

BUKAN BERMUSIM

8. Integriti meliputi melakukan yang terbaik dan meninggalkan yang tidak baik setiap masa. Setiap hari. Bukan bermusim. Dan bukan hanya bila diperhati.

9. Sebab itu di MITI di bawah Tan Sri Rafidah Aziz bilamana semua ghairah dengan Hari Bersama Pelanggan, kita di MITI tidak heboh dengan Hari Bersama Pelanggan. KERANA beliau sentiasa ingatkan kami supaya SETIAP HARI KITA hendaklah BERSAMA PELANGGAN!

10. Begitu juga mengenai usaha PENJIMATAN. Tidak boleh bermusim, iaitu berjimat bila kita menghadapi isu bajet sahaja. Masa-masa lain kita tidak kisah. Sepatutnya, penjawat awam perlu lebih berhati-hati membelanja dana awam yang diamanah kepada kita berbanding membelanja wang sendiri!

Hadirin sekalian,

11. Sehubungan dengan integriti, saya akan membincang berkenaan aspek perkhidmatan atau pengurusan terutamanya di dalam Pentadbiran Awam. Suatu perkara yang telah menjadi sebahagian daripada diri saya, selama kira-kira 47 tahun berkhidmat untuk negara, jika bersama PETRONAS dan EAIC turut dikira. Perkhidmatan awam yang sangat saya banggakan dan yang mana rakyat dan negara menaruh sepenuh harapan.

12. Namun demikian, seringkali Pentadbiran Awam dikaitkan dengan kelewatan dalam perkhidmatan dan dengan ketidakcekapan. DAN LEBIH TERUK, DENGAN ISU INTEGRITI. Saya mahu mengingatkan bahawa isu ini dibangkit bukan hanya sekarang, malah sejak dari dahulu lagi. Sejak saya masih menuntut di Universiti. Dan saya fikir dan yakin akan terus dikatakan.

13. Adakah masalah integriti dalam Perkhidmatan Awam Negara kita yang dikata bertambah buruk sekarang benar?

14. Mungkin benar, jika dilihat daripada jumlah aduan diterima saban hari. Mungkin juga benar, jika melihat daripada tangkapan oleh SPRM. Memang benar sekiranya dalam hati kecil ramai dikalangan penjawat awam sendiri merasakan walaupun kita sendiri tidak ada isu itu, ramai dikalangan kenalan kita mungkin terpalit.

Saudara-saudari sekalian,

15. Sebagai penjawat awam kita adalah pemegang amanah untuk memberi PERKHIDMATAN kepada AWAM! Orang awam adalah pelanggan utama kita. Orang awam yang juga terdiri daripada kita penjawat awam. Oleh itu kita perlu merakyatkan perkhidmatan kita. Dengan tujuan untuk memudahkan urusan pelanggan. Memberikan perkhidmatan dan layanan kepada pelanggan – pelanggan sebagaimana kita mahu dilayani. Treat others the way you like to be treated. ITU HARUS MENJADI MATLAMAT UTAMA KITA!

16. Sehubungan dengan ini saya akan menggariskan beberapa perkara penting dalam memberi perkhidmatan ini dan seterusnya untuk bertukar pandangan dengan saudara-saudari sekalian, dalam kepentingan memperkasakan perkhidmatan serta melunaskan apa yang dipertanggungjawabkan.

Hadirin sekalian,

YANG MUDAH DIPERMUDAHKAN LAGI

17. Seringkali kita disogokkan dengan berita ketidakcekapan Perkhidmatan Awam. Orang awam yang ingin berurusan “ditolak” ke sana ke sini, untuk mendapat perkhidmatan. Ini bukan sahaja merugikan masa, tetapi tenaga dan wang ringgit. Perkhidmatan Awam seharusnya memudahkan. Memudahkan urusan “pelanggan” yang memerlukan perkhidmatan.

18. Ingin saya berkongsi pengalaman orang kampung yang menjadi raison d‘etre atau pendorong saya menyertai Perkhidmatan Awam. Pengalaman orang kampung saya, Cherok Paloh. Saya percaya ramai di antara hadirin yang tidak pernah mendengar mengenai Cherok Paloh. Ia sebuah kampung kecil yang terletak di antara Kuantan dan Pekan di negeri Pahang.

19. Ramai penduduk Cherok Paloh semasa saya kecil dulu meneruskan kelangsungan hidup dengan menoreh getah. Sekali setiap tahun, mereka perlu membayar cukai tanah di Pejabat Tanah yang terletak jauh di bandar Pekan. Pada masa itu perjalanan dari Cherok Paloh ke Pekan begitu sukar, perlu menaiki basikal, menaiki perahu dan feri menyeberangi Sungai Pahang. Perjalanan tersebut mengambil masa hampir seharian dan oleh itu mereka tidak dapat bekerja pada hari tersebut. Bermakna tiada pendapatan hari itu.

20. Setelah menempuh perjalanan yang sukar dan panjang, ada kalanya mereka akan tiba lewat sedikit, mungkin hanya 15 minit dan tempat menerima pembayaran hendak ditutup. Peon yang masih ada mengarahkan mereka untuk pulang dan datang semula keesokan harinya. Bayangkan setelah menempuh perjalanan sebegitu, terlewat hanya 15 minit dan diarah untuk datang semula walaupun untuk membayar cukai kepada Kerajaan.

21. Maka itu menjadi inspirasi dan aspirasi saya menyertai Perkhidmatan Awam. Untuk memberikan perkhidmatan yang lebih baik kepada masyarakat Cherok Paloh. Malah untuk seluruh negara. Saya mahu menjadi Kerani atau Ketua Kerani atau Chief ADO yang akan menyatakan “Tak mengapa, Pak Cik telah menempuh perjalanan sejauh ini, saya akan bekerja lebih masa untuk menyelesaikan isu ini”. Saya mahu menjadi KSU KPT yang memudahkan Naib-Naib Canselor melunaskan amanah mereka. Menjadi KSU Kementerian Kesihatan yang menjaga kebajikan Doktor, jururawat dan lain-lain petugas kesihatan agar mereka dapat fokus kepada amanah mereka.

22. Saya mahu menjadi penjawat awam yang memudahkan urusan. Bukan yang menyusahkan.

Saudara-saudari sekalian,

23. Cherok Paloh itu hanya sekadar konsep. Saya percaya kita semua mahu perkhidmatan yang cepat, berkualiti dan mesra. Sebagai pelanggan, baik di jabatan lain, di stesyen minyak atau di mana sahaja, kita mahu yang terbaik. Tetapi bukan kita sahaja mahu layanan yang terbaik. Orang lain juga mengharapkan perkhidmatan yang terbaik. Termasuk dari kita.

24. Sebab itu sebagai KSN dan sekarang sebagai Mantan KSN saya sering mengingatkan mengenai Cherok Paloh. Ad nauseam. Sampai muak.

25. Sebagai penjawat awam yang diberikan amanah, dibayar emolumen menggunakan dana awam, untuk berkhidmat kepada awam, kita hendaklah melaksanakannya sehabis baik, to the best of our ability, supaya situasi seperti Cherok Paloh ini tidak berlaku lagi.

26. Penjawat awam perlu memberikan khidmat yang menyenangkan rakyat. Ini kerana sebab musabab kepada kewujudan perkhidmatan awam itu sendiri adalah untuk memberi kepuasan kepada rakyat.

27. Kepuasan hati pelanggan adalah tanda aras utama kepada kejayaan perkhidmatan awam. Pada hemat saya jua, jika kita benar-benar ingin berkhidmat, kita perlu mengetahui rintihan orang awam. Kita perlu fahami setiap masalah, kekangan dan kesulitan yang dihadapi, barulah kita mampu untuk mengambil langkah-langkah sewajarnya bagi mengatasi masalah yang dihadapi.

28. YOU THINK CHEROK PALOH DOESN’T HAPPEN TODAY?

29. Saya berdoa begitulah.

30. Malangnya saya percaya ianya masih berlaku. Atau masih ada “pockets of incompetence”. Or, deliberate incompetence.

31. Sebagai contoh: Dalam bulan Oktober 2007, Tan Sri Ismail Adam, KPPA ketika itu talipon saya dalam pukul 12 tengah hari memaklumkan “Tan Sri, CHEROK PALOH ALL OVER AGAIN”.

32. Tan Sri Ismail Adam sampai ke Pejabat Tanah Sepang dalam pukul 11.40 pagi hari itu untuk membayar cukai tanah. Beliau dipinta untuk datang pukul 2 petang kerana kaunter kutipan sudah ditutup.

33. Saya percaya kita semua pernah mengalami versi Cherok Paloh kita, termasuk apabila mahu mendapat perkhidmatan dari sektor swasta!

34. SEBENARNYA KERJA ITU MUDAH. Kita yang menyusahkan.

Pada saya:

– Cherok Paloh tidak perlu dialami

– Tidak perlu KPPA Tan Sri Ismail Adam dengan Pejabat Tanah Sepang. [Saya berseluruh dengan TS Ismail Adam]

– Sekarang saya boleh bayar cukai tanah Cherok Paloh pada pukul 11 malam hari Ahad di rumah saya

– Juga untuk memperbaharui cukai jalan, lesen memandu dan pelbagai lagi.

Saudara-Saudari sekalian,

ADUAN SEBAGAI HADIAH

35. Sebarang rintihan, masalah atau aduan yang disampaikan oleh orang awam, hendaklah dianggap sebagai hadiah. Aduan sebagai satu hadiah.

36. Lazimnya kita tidak suka kepada aduan kerana ianya menyusahkan. Bagaimanapun, aduan yang dibuat dengan suci hati, mempunyai merit dan munasabah, membolehkan kelemahan dalam prosedur, kakitangan dan lain-lain dapat dikenalpasti dan diperbaiki. Tetapi ia memerlukan minda yang ada keterbukaan untuk menerima teguran yang membina. Teguran yang membina boleh memperkasakan perkhidmatan.

MENDENGAR

37. Izinkan saya memetik kata penulis buku What Got You Here Won’t Get You There, Marshall Goldsmith yang menyatakan “80% daripada kejayaan kita untuk belajar daripada orang lain bergantung kepada kebolehan kita untuk mendengar”. Mendengar adalah kunci untuk menjalinkan hubungan, membuat keputusan dan menyelesaikan masalah.

38. Mendengar dikatakan menjadi masalah paling lazim dikalangan penjawat awam. Mengapa kita gagal mendengar?

39. Ini kerana kita bersikap sambil lewa kerana merasakan pendengaran kita jelas. Tetapi mungkin sebaliknya. Pendengaran adalah fungsi mekanikal untuk menerima bunyi. Manakala mendengar adalah fungsi mentafsir makna daripada bunyi yang didengar. Dua perkara yang berbeza. Saya percaya mendengar adalah kemahiran yang memisahkan orang yang hebat daripada yang kurang hebat.

40. Apabila Howard Schultz bersara sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Starbucks, prestasi perniagaan Starbucks menjunam. Akhirnya beliau terpaksa kembali dan memperbaiki keadaan. Tetapi beliau mendapati situasi telah bertukar dan kini perlu “belajar untuk mendengar”. Beliau mula mendengar aduan pelanggan dan Starbucks kembali pulih malah berkembang pesat hingga kini. Pembelajarannya, kita perlu lebih banyak mendengar kerana “kita tidak semestinya betul setiap masa”.

BUDAYA KESEGERAAN

41. Bagaimanapun, mendengar sahaja tidak cukup. Penjawat awam harus memiliki sifat bekerja dengan sense of urgency. Budaya kesegeraan. Bekerja dengan pantas, tidak bertangguh-tangguh dan memaksimumkan sumbangan dalam apa jua tindakan.

42. Apabila sebarang pekerjaan tidak dilaksanakan dengan segera, ia boleh membuka ruang bagi mana-mana pihak untuk membayar di luar sistem, bagi menyegerakan urusan. Itu yang harus kita elakkan.

INTEGRITI

43. Kita hendaklah menyegerakan atau memudahkan sesuatu urusan, tetapi tanpa mengkompromi integriti. Prinsip integriti adalah amat penting dan tiada tolak ansur. Apabila menyentuh tentang integriti, fokus kita bukan hanya kepada perlakuan rasuah dan salah guna kuasa semata-mata yang melibatkan wang ringgit, malah integriti merupakan satu konsep yang lebih besar dan lebih meluas. Integriti dalam pengurusan masa, integriti dalam memberikan perkhidmatan yang terbaik, integriti dalam menyampaikan maklumat, integriti dalam komunikasi dengan ketua jabatan, rakan sekerja dan pelanggan.

44. Oleh itu, dalam usaha menjadikan perkhidmatan awam terus diperkasa, kita semua perlu sedar tentang kepentingan integriti. Pada masa ini, apa yang lebih dituntut oleh pelanggan ialah supaya kita lebih telus dalam penyampaian perkhidmatan, termasuk berdisiplin dan beramanah.

Sidang hadirin sekalian,

45. Di sini saya ingin berkongsi beberapa sifat atau values yang pada saya amat penting untuk penjawat awam dalam melaksanakan amanahnya dengan efektif, yang seterusnya menyampaikan perkhidmatan bermutu tinggi.

I. SEBAGAI PEMUDAHCARA
46. Yang pertama sekali, menjadi PEMUDAH. Pemudahcara. Penjawat awam perlu menjadi pemudahcara kepada perkhidmatan, kepada yang memerlukan.

47. Our role is to facilitate, and not frustrate. Adakalanya, terdapat penjawat awam yang berasa “hebat” apabila mempunyai kuasa. Mereka mula menjadi “Little Napoleon” atau “Big Napoleon”, mula berbirokrasi. Pada saya birokrasi itu baik. Tetapi karenah birokrasi itu yang tidak baik. Kita perlu mengubah perkara ini. Kita perlu minda Pemudah, Pemudahcara dan Mempermudahkan.

48. Tidak semestinya semua perkara yang diminta pelanggan boleh dilaksanakan atau dipersetujui, dan dalam keadaan demikian, adalah penting pihak-pihak yang berkenaan mengetahui sebab-sebab mengapa sesuatu itu tidak boleh dilaksanakan. Agar mereka jua memahami, dan boleh mencari alternatif lain untuk menyelesaikan permasalahan mereka.

II. BIROKRASI YANG MEMUDAHKAN
49. Kedua, kita perlu berusaha beralih daripada birokrasi yang menyukarkan kepada birokrasi yang memudahcara dan menyenangkan orang awam. Saya tidak faham kenapa kita harus secara berterusan mengamalkan tatacara kerja yang kompleks, menyulitkan lagi melambatkan jikalau ia dapat dilaksanakan atau disiapkan dengan lebih mudah dan lebih cepat.

50. Cabaran kita sebagai Penjawat Awam ialah bagaimana memudahkan sesuatu yang susah. Dan memudahkan lagi perkara yang mudah. Tanpa mengkompromi Integriti.

51. Pada hemat saya banyak prosedur yang telah dipermudahkan. Dengan perkembangan penyampaian perkhidmatan secara digital telah membuka ruang untuk penambahbaikan yang berterusan. Sebagai contoh banyak perubahan yang baik telah dibuat ekoran COVID dan PKP. Cabaran kita secara berterusan ialah bagaimana kita boleh “challenge the status quo” dalam menghadapi “COVID Mark II” yang belum muncul. “To bring the 27th Century forward”.

52. Oleh itu, perkhidmatan awam perlu sentiasa cakna dan memberikan perhatian utama terhadap usaha-usaha meningkatkan kecekapan dan keberkesanan sistem penyampaian kerajaan dengan cara memberi nilai tambah kepada kualiti dan proses membuat keputusan bagi menjamin rakyat sentiasa mendapat perkhidmatan yang terbaik, efisien dan cekap.

III. OUTCOME vs OUTPUT
53. Ketiga, Perkhidmatan Awam harus menukar paradigma daripada menilai kejayaan yang berasaskan “output” kepada kejayaan yang berasaskan “outcome” yang dihajatkan. Misalnya, bukan sekadar penekanan pada bilangan mesyuarat atau persidangan serta perbincangan yang telah kita adakan, tetapi apakah hasil yang tercapai daripada mesyuarat, persidangan dan perbincangan yang diadakan.

IV. PRODUKTIVITI, KREATIVITI DAN INOVASI
54. Keempat, mengutamakan gabungan produktiviti, kreativiti dan inovasi dalam perkhidmatan yang diberikan. Pendekatan inovatif dan kreatif bukan saja membabitkan penyelidikan dan pembangunan, malah boleh dilaksanakan dalam pentadbiran awam, seperti kaedah penyelesaian masalah dan proses kerja.

55. Tanggapan bahawa setiap masalah boleh diselesaikan dengan menubuhkan jabatan/agensi baru atau menambah perjawatan adalah pandangan yang tidak relevan lagi. Dengan kemajuan teknologi maklumat, produtiviti setiap penjawat awam boleh dioptimakan. Ditambah pula dengan adunan inovatif dan kreativiti, maka kita akan dapat lonjakan berganda dari aspek peningkatan prestasi perkhidmatan yang disediakan.

V. PEMBAHAGIAN TUGASAN
56. Yang kelima, pembahagian kerja atau tugasan. Barang diingat, kita seorang tidak boleh melakukan segala-galanya. Mana tugasan yang boleh, perlu dibahagikan, kepada pihak yang paling bawah, untuk dilaksanakan. We should delegate to the lowest level possible. And deadline must be given.

57. Memberikan tempoh atau deadline kepada yang bertanggungjawab dapat memastikan tugasan diselesaikan. Adakalanya, tempoh ‘tidak munasabah’ perlu diberi. Tempoh tidak munasabah yang ‘singkat‘ dan ‘menekan‘ dapat meningkatkan motivasi, memberikan lebih fokus, pengasingan kepentingan dan akhirnya hasil kerja yang lebih teliti, demi menyiapkan tugasan tersebut dalam tempoh masa ditetapkan.

58. Pembahagian tugasan perlu dipertanggungjawabkan secara spesifik. Mengapa? Ia bersangkutan dengan Whose Job Is It, Anyway?. Berkenaan Everybody, Somebody, Anybody and Nobody.

59. Pada waktu itu terdapat tugasan penting perlu dilaksanakan. Dan Semua Orang pasti bahawa akan ada Seseorang yang akan melaksanakannya. Kerana Sesiapa pun boleh melaksanakannya. Tetapi akhirnya TIADA sesiapa yang melaksanakannya.

60. Kisah ini mungkin agak mengelirukan, tetapi mesejnya jelas: apabila tiada yang mengambil tanggungjawab, maka tugasan tidak dilaksanakan.

VI. MINDA SEORANG KETUA
61. Keenam, mempunyai minda seorang ketua. Walau apapun jawatan dalam jabatan, kita perlu berfikir dan bertindak seperti seorang KSU, Ketua Pengarah, Naib Canselor dan InsyaAllah pada suatu hari, kita akan menjadi apa yang kita mahu jadi.

62. Dalam setiap tugasan yang diberikan, kita perlu mencabar minda dan berfikir di luar kebiasaan, di luar bidang tugas, melebihi portfolio kita. “Beyond our current remit”. Kita harus berusaha berfikir apa yang akan dilakukan oleh Pengarah, Ketua Pengarah dalam situasi seperti ini. Sekiranya setiap dari kita boleh berfikir di luar kebiasaan jawatan saya percaya sesuatu isu dapat ditangani dengan lebih komprehensif.

Saudara-saudari hadirin sekalian,

VII. PRINSIP KETEPATAN
63. Saya percaya adalah penting bagi penjawat awam meningkatkan kesedaran supaya mementingkan prinsip ketepatan atau precision, iaitu ketepatan dari segi pengukuran, pengurusan masa, jadual penyampaian, kualiti produk dan sebagainya.

64. Budaya yang mementingkan prinsip ketepatan akan membolehkan Malaysia dikenali sebagai sebuah negara yang mengutamakan kualiti dan kecemerlangan seperti negara-negara Switzerland dan Jepun. Sebagaimana kita ketahui, jam Swiss dan kereta buatan Jepun adalah begitu sinonim dengan ketepatan produk, kualiti dan kecemerlangan, yang sepatutnya dicontohi oleh kita semua.

65. Kita hendaklah membudayakan ketepatan dalam pelaksanaan dasar-dasar serta program-program yang telah dirancang. Sebagai contoh, kita hendaklah memastikan projek-projek yang dilaksanakan dipantau dengan teliti supaya tidak berlaku sebarang kelewatan dan siap tepat pada masanya. Namun, kerap kali apa yang berlaku ialah projek-projek Kerajaan, tidak dapat disiapkan mengikut jadual.

66. Antara punca utama berlakunya kelewatan adalah kerana kelemahan pemantauan, kita tidak “turun padang” untuk melihat keadaan sebenar, dan terlalu bergantung kepada pihak ketiga berdasarkan laporan-laporan yang mereka sediakan.

67. Malah ramai penjawat awam yang bertugas sebagai penyelia projek sering bersikap terlalu “lenient” terhadap pembekal atau kontraktor dengan memberikan “extension of time” atau EOT sehingga beberapa kali, namun projek masih juga belum siap dalam masa ditetapkan. Dan diberikan kenaikan kos.

68. Keadaan ini perlu dihentikan, kerana ia memberi gambaran bahawa Perkhidmatan Awam lebih memihak kepada pembekal atau kontraktor. Selain itu, kelewatan penyiapan projek dan EOT pastinya menimbulkan kos tambahan, selain pembaziran masa, dan projek dirancang tidak dapat dimanfaatkan seperti yang dihasratkan.

Hadirin sekalian,

VIII. GOING BEYOND OUR REMIT
69. Seorang penjawat awam yang cemerlang dan berintegriti seharusnya melakukan yang terbaik dalam bidang tugas masing- masing. Namun demikian, pada saya sekiranya tidak menyalahi peruntukan mana-mana undang-undang, adalah menjadi tuntutan bagi kita, melangkaui bidang tugasan kita. Ini sejajar dengan “No Wrong Door“ dan “Whole of Government”.

70. Akhir kata, perubahan dan memperkasakan perkhidmatan itu perlu datang dari kita sendiri. Tanpa disuruh atau diarah-arah oleh sesiapa. Orang yang berjaya perlu sedia melakukan transformasi dan keluar dari zon selesa. Ramai manusia yang gagal kerana enggan bergerak atau berubah. Enggan menjadi Ketua. Sebaliknya sentiasa perlu diawasi.

71. Saya lebih suka kepada penjawat awam yang bersifat “I am my own Leader”. Seorang yang dalam apa juga yang dilakukan ada kesungguhan, ketekunan, kepercayaan dan keikhlasan bagi memastikan yang diusahakan mencapai kejayaan. Dan yang paling penting, setiap tindakan hendaklah berlandaskan kepada integriti.

Sekian,
Wabillahittaufik walhidayah,
Wassalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Leave a Reply



− two = 6

Categories

  • Speeches

    UM LEAD SHARING ON PURPOSEFUL AND PRINCIPLED LEADERSHIP COURSE

    Thursday, 30 November 2023 UM LEAD – Centre for Leadership and Professional Development, Universiti Malaya   I must thank Datuk Dr Anis for inviting me to share my “personal journey on providing leadership and in particular in promoting integrity”. 2. I recall meeting Dr Anis then with IIM when he came to tutor the Chairman of IIM at the KSN’s official residence in November 2006 on what I was expected to say and do in relation to that year’s CPI […]

    Read more →
  • Speeches

    MAJLIS SAMBUTAN HARI INTEGRITI NASIONAL TAHUN 2023 PERINGKAT KEMENTERIAN PENDIDIKAN TINGGI (KPT) – WACANA INTEGRITI KEMENTERIAN PENDIDIKAN TINGGI (KPT) SIRI 3 TAHUN 2023

    INTEGRITI – PERLUKAH ANDA DIPERHATI? 16 November 2023 Dewan Za’ba, Kementerian Pendidikan Tinggi, Putrajaya Bismillahirahhmanirrahim, Assalamualaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuh dan Salam Sejahtera, Warga Keluarga Kementerian Pendidikan Tinggi yang saya hormati sekalian. Alhamdulillah, syukur kepada Allah SWT, kerana dengan berkat limpah kurniaNya jua kita diberi kesempatan untuk berkumpul dalam majlis yang pada saya amat bermakna pada pagi ini bersempena Majlis Sambutan Bulan Integriti Peringkat Kementerian Pendidikan Tinggi. 2. Peranan Saudara-saudari sekalian sangat penting. Bukan semasa-mata sebagai pemimpin dan barisan pelapis […]

    Read more →
  • Speeches

    MAJLIS ANUGERAH PERKHIDMATAN CEMERLANG DAN JASAMU DIKENANG SURUHANJAYA INTEGRITI AGENSI PENGUATKUASAAN TAHUN 2022

    7 Jun 2023 Millennium Ballroom 1, Le Méridien, Putrajaya Bismillahirahhmanirrahim, Assalamualaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuh dan Salam Sejahtera, Barisan Pesuruhjaya, Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan (EAIC), Puan Norhayati binti Ahmad, Setiausaha EAIC, Yang diraikan para penerima anugerah, Rakan-rakan media, serta Seluruh warga kerja EAIC yang saya hormati sekalian. Alhamdulillah, bersyukur kita ke hadrat Allah SWT kerana dengan limpah rahmat dan kurniaNya jua kita dapat bersama-sama pada hari ini, dalam Majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang dan Jasamu Dikenang Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan (EAIC) […]

    Read more →
  • Speeches

    EXECUTIVE TALK AT THE NATIONAL RESILIENCE COLLEGE PUTRAJAYA “EMPOWERING GOOD GOVERNANCE IN THE PUBLIC AND PRIVATE ADMINISTRATION – ISSUES AND CHALLENGES.”

    28 March 2023 National Resilience College Precinct 1, Putrajaya Bismillahirrahmanirrahim, Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, A very good morning, And Salam Malaysia Madani, YBhg Major General Datuk Haji Mohd Nizam Haji Jaffar, Commandant of the National Resilience College, YBhg Brigadier General Dato’ Norsham Md Tap, Deputy Commandant of the National Resilience College, YBhg Major General (R) Dato’ Abdul Rahim Mohd Yusuff, Head of Academics, and Gentlemen. It is an honour and a pleasure to be with all of you today, at the […]

    Read more →
  • Speeches

    OPENING REMARKS MESYUARAT KOORDINASI SURUHANJAYA INTEGRITI AGENSI PENGUATKUASAAN BERSAMA DENGAN KETUA-KETUA JABATAN AGENSI PENGUATKUASAAN SELIAAN

    15 Disember 2022 Kenyir Ballroom 2, Tingkat 2, Hotel Doubletree By Hilton Lakeside Putrajaya Bismillahirahhmanirrahim, Assalamualaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuh dan Salam Sejahtera, Yang Dihormati Barisan Pesuruhjaya EAIC, Yang Berbahagia Tan Sri, Dato Sri’, Datuk-Datuk dan Dato’-Dato’, Ketua dan Wakil Ketua Jabatan Agensi-agensi Penguatkuasaan Seliaan, Yang Berusaha Puan Norhayati Ahmad, Setiausaha/Ketua Pegawai Eksekutif EAIC, serta Tuan-Tuan dan Puan-Puan yang saya hormati sekalian. 2. Pertama-tama sekalinya saya bersyukur kita dapat bermesyuarat pada pagi ini. Saya ingin merakamkan jutaan terima kasih kepada […]

    Read more →
  • Speeches

    OPENING REMARKS MESYUARAT KOORDINASI SURUHANJAYA INTEGRITI AGENSI PENGUATKUASAAN BERSAMA DENGAN KETUA-KETUA AGENSI-AGENSI PENGUATKUASAAN SELIAAN

    23 Jun 2022 Selangor Meeting Room Putrajaya Marriot Hotel   Bismillahirahhmanirrahim, Assalamualaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuh dan Salam Sejahtera, Yang Dihormati Barisan Pesuruhjaya EAIC, Yang Berbahagia Dato Sri’-Dato’ Sri dan Datuk-Datuk, Ketua dan Wakil Ketua Agensi-agensi Penguatkuasaan Seliaan, Yang Berusaha Puan Norhayati Ahmad, Setiausaha/Ketua Pegawai Eksekutif EAIC, serta Tuan-Tuan dan Puan-Puan yang saya hormati sekalian. Alhamdulillah, saya bersyukur dapat bersama-sama bertemu di pagi ini. 2. Pertama-tama sekalinya, saya ingin merakamkan jutaan terima kasih kepada Ketua dan Wakil Ketua Agensi-Agensi Penguatkuasaan […]

    Read more →
  • Speeches

    PERSIDANGAN PENGURUS KANAN DAN JURUTERA DAERAH JABATAN PENGAIRAN DAN SALIRAN MALAYSIA 2022

    MEMPERKASAKAN PERKHIDMATAN KEJURUTERAAN DALAM PENGURUSAN RISIKO BENCANA BERKAITAN AIR SESI I TAJUK – PERKHIDMATAN AWAM: MEMPERKASA PERKHIDMATAN BERMUTU TINGGI 14 Jun 2022 Hotel Casuarina, Ipoh, Perak Bismillahirahhmanirrahim, Assalamualaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuh dan Salam Sejahtera, Yang Berusaha Dr. Ching Thoo a/l Kim, Timbalan Ketua Setiausaha (Air dan Pembentungan) Kementerian Alam Sekitar dan Air Yang Berbahagia Dato’ Ir. (Insinyur) Dr. Md. Nasir Md. Noh, Ketua Pengarah Jabatan Pengairan dan Saliran Malaysia Yang Berbahagia Dato’ Ir. (Insinyur) Sabri Abdul Mulok, Timbalan Ketua Pengarah […]

    Read more →
  • Speeches

    MAJLIS ANUGERAH PERKHIDMATAN CEMERLANG DAN JASAMU DIKENANG SURUHANJAYA INTEGRITI AGENSI PENGUATKUASAAN TAHUN 2021

    1 Jun 2022 Dewan Cashmere, The Zenith Hotel, Putrajaya Bismillahirahhmanirrahim, Assalamualaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuh dan Salam Sejahtera, Barisan Pesuruhjaya, Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan (EAIC), Puan Norhayati binti Ahmad, Setiausaha EAIC, Yang diraikan para penerima anugerah, serta Seluruh warga kerja EAIC yang saya hormati sekalian. Terlebih dahulu, marilah kita memanjatkan kesyukuran ke hadrat Allah SWT, kerana dengan limpah rahmat dan keizinanNya jua dapat kita bersama-sama pada pagi ini, dalam Majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang Dan Jasamu Dikenang Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan […]

    Read more →